måndag 27 januari 2014

Hjälp oss att förändra!



TÄNK OM?
Det spelar ingen roll om jag läser Aftonbladet, Helsingborgs Dagblad eller Expressen. Alla journalister och reportrar tycks ha funnit en gemensam nämnare, nämligen äldrevården. Kanske är det jag som läser tidningen för sällan, men jag upplever att nu, nu har Sveriges befolkning vaknat och insett att det finns brister i äldreomsorgen, och inte bara i den vinstdrivande verksamheten utan även i den offentliga sektorn. Enligt en SIFO-undersökning på uppdrag av SVT visade det sig att vi är rädda för att åldras. Det finns inte tillräckligt med förtroende inför vår rådande äldreomsorgs och vi anser även att det är personalbrist ute på verksamheterna. Helsingborgs Dagblad presenterar en artikel om en äldre kvinna på ett särskilt boende som nekades efterrätt då hon inte ville äta sin mat. Expressen berättar om hemvårdspersonal som istället för mjukgörande salva använder sig av tandkräm för att smörja in underlivet, och vi kan läsa i aftonbladet om hur en dement kvinna fick avföring upptryckt i ansiktet med syftet att visa den äldre kvinnan vad hon hade ställt till med. Det som kanske förvånar mig mest är inte det faktum att vi människor plötsligt har fått en ”aha”-upplevelse. Nej, det som förvånar mig mest är att även om vi från individ till samhällsnivå är rörande överens om att någonting måste göras, så fortsätter man att tala om värdegrunder och äldre människors rätt till värdigt liv, men det sker ingen förändring. Ni kan nog hålla med mig om att hade det uppdagats att våra barn blev kränkta och förnedrade i en sådan här stor omfattning så hade vi inte suttit och svurit i TV-soffan. Samhället hade varit tvungna att agera, och illa kvickt.

Jag är i skrivande stund student på Malmö Högskola, och har i många år arbetat som vårdbiträde inom hemvården. Jag vill börja med att klargöra att denna artikel inte är ämnad att kritisera eller förminska omvårdnadspersonal då jag är fullt medveten om vilket fantastiskt arbete som görs ute på fältet, trots de brister som finns i verksamheten. Jag vill även påpeka att långt ifrån alla verksamheter har den omfattning brister som artiklarna ovan beskriver, men jag tror även att vi alla är medvetna om att problemen faktiskt finns. Att jag sökte vidare till Malmö högskola berodde till stor del av frustration, då jag som vårdbiträde hade väldigt lite utrymme att förändra, och det var så jag började min resa som äldrepedagog. Jag antar att de flesta som läser den här artikeln höjer på ögonbrynen, för vad är egentligen en äldrepedagog? Det är få som vet att vi finns, och ännu mer beklagande; varför vi finns. Äldrepedagogprogrammet är en treårig högskoleutbildning som det tredje året ger eleverna en möjlighet till att få kandidatexamen i socialt arbete. Äldrepedagogen bär bland annat på juridisk kunskap, socialpedagogik, psykologi, äldrepsykiatri, hälsofrämjande interventioner, samtalsmetoder, åldrandets problem och sjukdomar, handledning, arbetsmiljö, och bemötande inom demensomsorgen och existentiella frågor. Syftet med den här artikeln är att förmedla till allmänheten vem vi är, och varför där finns ett behov av att ta vara på vår kunskap, så varsågoda att häpna:

Tänk om du på äldre dagar flyttar in till ett äldreboende. Här möts du av en miljö likt ett sjukhus och dina valmöjligheter tycks ha minskat radikalt så fort du satte din fot innanför tröskeln. Plötsligt ska du gå och lägga dig klockan 20.00, och har du svårt att sova så här tidigt kan du alltid få en sömntablett. Plötsligt upplever du att dina åsikter och din vilja inte längre spelar någon roll, ingen har egentligen tid att ta reda på vad som krävs för att du ska uppleva livskvalitet. När du flyttade in berättade du för personalen att du tyckte om ostsmörgåsar till frukost, och att du lätt börja frysa eftersom du har lite dålig blodcirkulation. Plötsligt så består resten av ditt liv av ost och varma koftor. Kanske blir du deprimerad, vem vet? Det enda vi vet är att om så är fallet kommer du att erbjudas antidepressiva läkemedel fortare än kvickt. Eftersom du är äldre så kommer läkemedel ge dig större bieffekter vilket ökar sannolikheten för trötthet, yrsel och illamående. Om detta händer finns det en risk att du av yrseln ramlar, kanske bryter du någon kroppsdel och blir en större börda för personalen och en större kostnad för samhället. Tänk om hela din person kretsade kring din ålder, och svaren till ditt mående baserades på siffror. Tänk även om du blev erbjuden att på bestämda veckodagar duscha, och att det sedan var skrivet i sten.

Äldrepedagogen är expert på äldre människors sociala situation vilket bland annat innebär att vi är medvetna om den ålderism som råder i samhället. Att vara medveten om detta är vi inte ensamma om, men vi har den kunskap som krävs för att förändra äldre människor livssituation utifrån deras vilja och önskningar. Så Tänk om du på äldre dagar flyttar in på ett äldreboende. Innan inflyttning till ditt rum/lägenhet har du blivit tillfrågad om du önskar någon särskild färg på dina väggar. Vid inflyttningen möts du sedan av en varm och färgrik miljö i de allmänna utrymmena och ditt rum har just den färg som du önskar. Hör möts du av Äldrepedagogen, din kontaktperson och ansvarig sjuksköterska som välkomnar dig till din nya bostad. Man berättar om verksamheten och uppmuntrar dig till att komma med förslag, utveckla, berätta om dina förväntningar och önskningar kring din egen vardag. Här finns det en Äldrepedagog vars dörr alltid är öppen för dig, där du kan komma för att prata, ställa frågor, ge förslag eller till och med komma med klagomål. Om du vill så kommer Äldrepedagogen fungera som en länk mellan dig och övrig personal på verksamheten.
Tänk om du plötsligt skulle känna dig håglös eller nedstämd och du först och främst erbjuds samtal med en kurator eller psykolog. Tänk om din nedstämdhet skulle dämpas av samtal och du skulle slippa mediciner och dess biverkningar. Tänk om du faktiskt kände att du var samma människa som innan du steg över tröskeln.

Hjälp oss att förändra! Förändra attityder till äldre människor, höj statusen för ALLA vårdyrken, skapa arbetsmöjligheter för oss och sprid ordet!

Kiki Nilsenius
kiki.nilsenius@live.se

4 kommentarer:

  1. Det stämmer till punkt och pricka!
    Jag har personligen fått arga kollegor efter mig, bara för att jag frågade de boende som var vakna vilket bröd och pålägg de ville ha på mackan, istället för att göra den som stod på listan (tills de själva sa ifrån om annat pålägg) Fick även till svar när jag sa att en farbror ville ha kokt ägg en dag mitt i veckan, att DET ÄR MINSANN INTE HELG VARJE DAG....

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag vill bara säga det att jag är väldigt rädd för att bli gammal och försvarslös och i händerna på dåliga institutioner. Kan jag göra nåt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johnston! Jag har liksom Kiki läst Äldrepedagogprogrammet, tagit kandidat i socialt arbete och gått ut och börjat arbeta som Äldrepedagog. För din del... så tycker jag inte att du ska vänta med att kika runt på äldreomsorgen. Vill du ha hemtjänst eller vill du bo på särkilt boende (äldreboende) vill du bo på ett trygghetsboende kanske som ofta är en lägenhetshus med krav på ålder för att få flytta in (varierar från 55+ - 65+ - 75+ etc) - till dessa finns personal och även de med äldrepedagog: ex. Havsuttern i Malmö, hitta vad som finns på dig ort. Därefter - ta med än vän och gör ett studibesök. Ring verksamhetschefen och be om att få komma och kika. Var nyfiken. Ställ frågor. Fråga om kvalitén, kanske kan du rent av prata med några som bor där... det finns så mycket du kan göra. Sen tror jag mycket beror på vad du är för individ själv. Vad du tycker om att göra om dagarna. Media har lätt att svartmåla äldreomsorg. Detta kan skapa eländiga myter och attityder som ofta äldreomsorg inte förtjänar. Fördomar som personal - bland annat jag får möta varje dag - och gör mig djupt ledsen - när jag förespråkar de äldre. Detta har gjort att min eldsjäl tryckts ner. Jag orkar inte längre. Därav kan jag tro att det hela har att göra med pengar och status. Att arbeta i äldreomsorg har låg status. Hitta ett boende där personalen har mycket att påverka och säga till om - vilket sedermera ger boendet högre status - eftersom - komplexa behov bemöts och uppfinningar förgyller vardagen - tack vare sådan personal. Allt gott! Ge inte opp! / Jessica - aldrandeochaldre.blogg.se

      Radera
  3. Äntligen Kicki, tack för att du skriver =) /jessica /aldrandeochaldre.blogg.se

    SvaraRadera